Overlast

In Nederland hebben we allemaal ons eigen levensritme. Iedereen wil natuurlijk graag zijn eigen gang gaan, maar als er zoveel mensen bij elkaar wonen, kan er overlast ontstaan.
In de algemene huurvoorwaarden bij het huurcontract staat dat de huurder geen overlast mag veroorzaken aan omwonenden.

Wat is  overlast?
  • Overlast van buren
    • Geluidsoverlast (o.a. van harde muziek, slaan van deuren, herrie in het trappenhuis)
    • Vervuiling van de gemeenschappelijke ruimten en de woonomgeving
    • Stankoverlast
    • Gedrag
  • Hennepkwekerij (wiet)
  • Onrechtmatige bewoning (als er iemand anders in de woning woont dan degene die het huurcontract heeft getekend)

Aan veel soorten overlast kunt u zelf wat doen. In de algemene leefregels Samen wonen, prettig wonen (pdf) staan tips over hoe u met elkaar om kunt gaan en samen prettig kunt wonen.

Als u overlast van uw buur ervaart, vragen we u om eerst zelf te proberen het probleem op te lossen. Lukt dit niet, dan kunt u ons om advies vragen.

Overlast melden

Komt u er samen niet uit, dan kunt u de overlast melden via het overlastformulier (web). De woonconsulent van uw wijk neemt  dan contact met u op om alles met u door te spreken. Anonieme meldingen kunnen we niet in behandeling nemen.

Afhankelijk van het soort overlast en de ernst van de situatie, kunnen wij besluiten uw melding door te verwijzen naar buurtbemiddeling. Kijk voor meer informatie op buurtbemiddeling Utrecht (web) of buurtbemiddeling Nieuwegein (web). U kunt uw melding ook direct via hen doen.

Wat doen wij?

Mitros heeft  in een overlastsituatie een inspanningsverplichting. We doen ons uiterste best, maar jammer genoeg kunnen we niet alles (volledig) oplossen.  
We praten met u en met de overlastveroorzaker, we doen onderzoek en schakelen als dat nodig is, hulp in van andere instanties of van het project woonoverlast van Portes of gemeente Nieuwegein.

Wat doet u?

Om iets aan de overlastsituatie te kunnen doen hebben we wel uw hulp nodig. We verwachten dat u:

  • gedurende een (langere) periode de overlast schriftelijk blijft melden bij Mitros. Dit om een overlastdossier op te bouwen. U kunt melden via het logboek overlast (pdf).  Hierin noteert u alle overlast en tijdstippen
  • meewerkt aan een bemiddelingsgesprek (indien gewenst door de Woonconsulent)
Vragen?

Klantcontact is bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17:00 uur via 030-880 33 00 of stel uw vraag via vraag@mitros.nl (mail)

 
  • Deel deze pagina via