Portiek aanpak

Jouw portiek mijn portiek

Als sinds 2008 heeft Mitros veel succes geboekt bij het schoon, heel en veilig houden van portieken. Portieken die jarenlang vol fietsen stonden, steeds weer vervuild werden en waar dingen stuk werden gemaakt, blijven aantoonbaar beter met deze aanpak.

Een goede binnenkomer

Portieken zijn belangrijk. Het is letterlijk de binnenkomer van je huis. Een plek die je welkom moet heten. En dat is lastig wanneer je struikelt over fietsen en kinderwagens, wanneer er dagenlang lekkende vuilniszakken staan of wanneer het er naar urine stinkt. De ervaring leerde Mitros dat het steeds opnieuw schoonmaken van de portieken slechts zeer kort effect had. Daarom werd de portiekaanpak bedacht.

Het belangrijkste in deze aanpak is de betrokkenheid van bewoners en de grote inzet van de buurtbeheerder van Mitros. Niemand vindt het namelijk prettig: een slecht portiek. Daarom investeert Mitros in het gesprek met en tussen de bewoners zelf. Samen met hun buren bedenken zij de afspraken die zij belangrijk vinden in hun portiek. Deze regels worden opgehangen in het portiek en, nu mensen elkaar beter kennen, spreken zij elkaar hierop aan.

Lik op stuk

In de praktijk bleek echter dat het voor veel mensen moeilijk blijft om hun buren aan te spreken. Zij vroegen Mitros om hier een rol in te spelen. Dat werd een nieuwe fase in de portiekaanpak: het lik op stuk-beleid.

Wanneer onze buurtbeheerders constateren dat het portiek toch vuil is of dat er toch weer fietsen staan, dan werken zij zes weken lang heel intensief in het portiek om dit te voorkomen. Zij proberen uit te vinden wie de veroorzaker is, ruimen op, nemen fietsen mee etc. Zij communiceren duidelijk dat zij dit de komende zes weken doen ('gedoogperiode'), maar dat over een tijdje strengere maatregelen volgen. Namelijk, dat het gehele portiek betaalt voor het opruimen. Natuurlijk doet Mitros dat niet omdat zij echt de kosten hiermee denkt te kunnen dekken, maar om een prikkel te geven aan de bewoners om toch zelf op te ruimen. Zij plakken stickers op het vuilnis of de fietsen met het verzoek om het binnen 48 uur weg te halen, zij doen briefjes in de brievenbus met hetzelfde verzoek en spreken mensen aan. Meestal is dit voldoende voor bewoners om in actie te komen.

De vervuiler betaalt

Na zes weken is de gedoogperiode ten einde. Als de buurtbeheerder nu een fiets of lekkende vuilniszak ziet, zijn er twee mogelijkheden. Ofwel we weten van wie het is en geven die bewoner 48 uur de tijd om op te ruimen. Doet hij of zij dit niet, dan doet Mitros het en krijgt de bewoner daarvan de rekening. Ofwel we weten niet van wie het is en dan krijgt het hele portiek 48 uur de tijd om het op te ruimen. Gebeurt dit niet, dan zorgt Mitros ervoor, en betaalt het hele portiek hieraan mee.

Resultaat

Over het resultaat kunnen we duidelijk zijn: de portieken worden veel schoner gehouden. Slechts zeer zelden gaat Mitros daadwerkelijk over tot het verhalen van de kosten op het gehele portiek. In sommige portieken gebeurt het nooit, in andere portieken gebeurt het direct na de gedoogperiode een paar keer. De kosten per huurder zijn niet hoog (meestal rond de twee euro), maar worden toch als vervelend ervaren. Het gevolg hiervan is, dat in de meeste portieken het daarna niet meer gebeurt. Er ontstaat een groot zelfcorrigerend vermogen en ook burenhulp. Iemand ziet een vuilniszak staan en neemt deze gewoon even mee naar beneden. Een compliment waard!

De portieken zien er beter uit en daar gaat het zowel Mitros als de bewoners om.

 
  • Deel deze pagina via