Jaarlijkse huurverhoging

Ieder jaar passen wij op 1 juli de netto huur voor woningen aan. Dit is de huur die u voor de woning betaalt zonder de servicekosten. De overheid bepaalt met hoeveel procent wij de netto huur mogen aanpassen. U krijgt altijd vóór 1 mei een brief met de nieuwe huurprijs.

Wilt u weten waarom wij de huur elk jaar verhogen? Dat leggen we in deze video uit.

Bezwaar maken
Elk jaar kunt u tussen 1 mei en 1 juli bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Alleen in deze periode kunt u uw bezwaar doorgeven. U heeft hiervoor een Mijn Mitros account nodig.

Heeft bezwaar maken zin?
De overheid bepaalt wanneer u een geldige reden heeft om bezwaar te maken tegen de huurverhoging. Alleen met een geldige reden heeft het zin om bezwaar te maken. Om u op weg te helpen hebben wij alle geldige redenen voor bezwaar verzameld. Zo ziet u zelf of uw reden geldig is. Wilt u meer informatie? Bezoek dan de website van de Rijksoverheid.

Hoe maak ik bezwaar?
U kunt hier bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Eerst doorloopt u een aantal stappen om er achter te komen of u een geldige reden heeft om bezwaar te maken. Daarna kunt u uw reden van bezwaar naar ons versturen.

Bezwaar goedkeuren of afwijzen in Mijn Mitros
Uw bezwaar wordt door ons gecontroleerd. U ontvangt van ons bericht of uw bezwaar is goedgekeurd of afgewezen. U kunt de status van uw bezwaar gemakkelijk via Mijn Mitros volgen.

Bezwaar goedkeuren of doorsturen naar de Huurcommissie
Wanneer blijkt dat u geen geldige reden heeft, wijzen wij uw bezwaar af. U kunt dan uw bezwaar intrekken of laten doorsturen naar de Huurcommissie.

Let op: als u het bezwaar door de Huurcommissie laat beoordelen, moet u een voorschot van € 25,- betalen. Wanneer de Huurcommissie ook aangeeft dat uw bezwaar niet geldig is, krijgt u dit voorschot niet terug.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Ja, dat kan. Elk jaar kunt u tussen 1 mei en 1 juli bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Alleen in deze periode kunt u uw bezwaar doorgeven. 

Let op: U heeft een Mijn Mitros-account nodig voor het maken van uw bezwaar. Maak hier een account aan.

Wilt u weten of u een geldige reden hebt om bezwaar te maken?
Bekijk het stappenplan hieronder of lees alle redenen voor het maken van bezwaar op de website van de Rijksoverheid. 

Kan ik een huurverlaging krijgen na een inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

Dit kan alleen wanneer u een inkomensafhankelijke huurverhoging heeft gehad. Hieronder ziet u de percentages die horen bij een inkomensafhankelijke huurverhoging:

Jaar    Percentage

2019 5,6%

2020 6,6%

2021 geen inkomensafhankelijke huurverhoging

2022 5,3%

Heeft u dit jaar (meer dan) 5,3% huurverhoging gehad, maar klopt dit niet?
Dan kunt u bezwaar maken als u daar een geldige reden voor heeft. Op deze pagina kunt u lezen welke geldige redenen er zijn om bezwaar te maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging. Na het lezen van alle geldige redenen kunt u op deze pagina bezwaar maken.

Is uw huur met een ander percentage verhoogd?
Dan heeft u geen inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen.

Als wij uw huur verlagen doen wij dit niet met terugwerkende kracht. De huurverlaging gaat dan uiterlijk 2 maanden nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen in. De huurverlaging geldt dus niet voor het verleden.

Wat is een huishoudinkomen en hoe bereken ik het?

Algemeen

Het huishoudinkomen is het totale inkomen van alle bewoners (16 jaar of ouder) die nu op uw adres wonen. Dit is dus niet alleen het inkomen van de hoofdhuurder.

Om te weten wat u huishoudinkomen is, kunt u een inkomensverklaring via de website van de Belastingdienst opvragen. Het is belangrijk dat u dit doet voor alle personen in uw huishouden met een inkomen. Vervolgens kunt u de inkomens bij elkaar optellen om het huishoudinkomen te berekenen.

Hoe het werkt

  • Log in op Mijn Belastingdienst.
  • Ga naar 'mijn gegevens' en klik op 'Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen bekijken'.
  • Klik op Inkomensverklaring opvragen.

Wat houdt de jaarlijkse huurverhoging in?

Algemeen

Ieder jaar passen wij op 1 juli de netto huur voor woningen aan. Dit is de huur die u voor de woning betaalt zonder de servicekosten. De overheid bepaalt met hoeveel procent wij de netto huur mogen aanpassen. U krijgt altijd voor 1 mei een brief met de nieuwe huurprijs.

Huurt u in 2022 een:

  • vrije sectorwoning
  • garage
  • parkeerplaats
  • bedrijfsruimte
  • fietsenstalling

Dan staan de regels voor de huurverhoging in uw huurvoorwaarden. Deze regels kunnen anders zijn dan de regels voor sociale huurwoningen.

Wat gebeurt er als ik bezwaar heb ingediend tegen de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Om de status van uw bezwaar te volgen, nemen we u mee in een aantal stappen:

  • Wanneer u bezwaar heeft gemaakt, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Dan weet u dat wij uw bezwaar goed hebben ontvangen.
  • Uw bezwaar wordt door ons gecontroleerd.
  • U krijgt vervolgens een bericht of uw bezwaar is goedgekeurd of afgewezen.

Bezwaar goedgekeurd of afgewezen

  • Is uw bezwaar goedgekeurd? Dan ontvangt u een nieuwe brief en passen wij uw huurverhogingspercentage aan.
  • Is uw bezwaar afgewezen? Dan kunt u het bezwaar intrekken of laten doorsturen naar de Huurcommissie.
  • Wanneer u het bezwaar door de Huurcommissie wilt laten beoordelen, betaalt u aan hen een voorschot van € 25,-. De Huurcommissie beoordeelt uw bezwaar opnieuw. Als zij uw bezwaar goedkeuren krijgt u het voorschot weer terug en wordt uw huurverhogingspercentage door ons aangepast.

U kunt de status van uw bezwaar volgen in Mijn Mitros. U krijgt zo snel mogelijk een inhoudelijke reactie op uw bezwaar.

Wat zijn de kosten voor het maken van bezwaar op de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Mitros rekent geen kosten voor het maken van bezwaar op de jaarlijkse huurverhoging.

Wordt uw bezwaar door ons afgewezen? Dan kunt u het bezwaar laten beoordelen door de Huurcommissie. Daarvoor betaalt u aan hen een voorschot van € 25,-. Geeft de Huurcommissie u gelijk? Dan krijgt u dit bedrag terug. Wanneer de Huurcommissie u ongelijk geeft, bent u het betaalde voorschot kwijt.

Hoe stuurt u het bezwaar door naar de Huurcommissie?
Wij kunnen uw bezwaar doorsturen naar de Huurcommissie of u kunt dit zelf doen. Wanneer wij uw bezwaar afwijzen, krijgt u eerst de kans om uw bezwaar in te trekken. Als u dat niet wilt of het vergeet te doen, sturen wij uw bezwaar door naar de Huurcommissie.

Mijn woning heeft onderhoudsgebreken. Kan ik de jaarlijkse huurverhoging weigeren?

Algemeen

Nee, dat kan niet. Een onderhoudsgebrek is geen reden om de jaarlijkse huurverhoging te weigeren. Wij doen wel ons best om de onderhoudsgebreken voor u op te lossen. U kunt voor de onderhoudsgebreken een reparatie melden.

Wanneer voeren jullie de jaarlijkse huurverhoging door?

Algemeen

Ieder jaar verhogen wij de huur op 1 juli. Dit is volgens de regels van de overheid.

Met hoeveel procent wordt de huur in 2022 verhoogd?

Algemeen

  • Voor onzelfstandige woningen, zoals kamers, is de huurverhoging maximaal 2,3 procent.
  • Voor sociale huurwoningen en vrije sector woningen is de basishuurverhoging maximaal 2,3 procent.
  • De inkomensafhankelijke huurverhoging is maximaal 5,3 procent. Alleen huurders met een verzamelinkomen hoger dan € 47.948 krijgen deze huurverhoging.

Alle vrije sectorwoningen, garages, bedrijfsruimtes, parkeerplaatsen en fietsenstallingen worden verhoogd volgens afspraken die in de huurovereenkomst zijn vastgelegd.

Maximale percentages
Hierboven hebben we het over de maximale huurverhoging per type woning of bij een hoger verzamelinkomen. Wij kunnen de huur ook met een lager percentage verhogen. Het kan ook voorkomen dat we de huur niet verhogen, of zelfs verlagen. Wat uw huurverhoging wordt, leest u in uw huurverhogingsbrief. Deze ontvangt u vóór 1 mei.

Wat is inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

Dit is een huurverhoging op basis van het verzamelinkomen. We tellen daarbij de inkomens van alle bewoners op uw adres mee.

Uw huurverhoging is inkomensafhankelijk wanneer:

  • Uw verzamelinkomen over 2020 hoger was dan € 47.948 voor één persoon en hoger was dan € 55.486 voor meer personen.
  • Uw huur lager is dan € 763,47.

Was het verzamelinkomen in 2020 lager? Dan krijgt u maximaal een verhoging van 2,3 procent.

Waarom kijken we naar het inkomen van 2 jaar geleden?
Het inkomen van 2 jaar geleden is definitief vastgesteld door de Belastingdienst. Voor de huurverhoging per 1 juli van dit jaar gaat het dus om het verzamelinkomen van alle bewoners die op 1 juli van dit jaar op hetzelfde adres staan ingeschreven.

Heeft u inwonende kinderen tot 23 jaar?
Heeft u inwonende kinderen of andere inwonende jongeren die op 1 januari van dit jaar nog geen 23 jaar waren? Dan telt hun inkomen tot € 21.422 over het jaar 2020 niet mee.

Hoe komt Mitros aan inkomensgegevens?

Algemeen

Wij krijgen een inkomensindicatie van de Belastingdienst. Op de inkomensindicatie staat in welke inkomenscategorie u valt. 

Wat precies uw inkomen is, staat er dus niet op. Die informatie hoeft u niet met ons te delen. Vragen wij de inkomensindicatie van u op? Dan krijgt u daarover bericht van de Belastingdienst.

Ik heb een inkomensindicatie ontvangen van de Belastingdienst. Wat houdt dit in?

Algemeen

Met de inkomensindicatie bekijken wij of u een inkomensafhankelijke huurverhoging krijgt of niet. Om dit te controleren, kunnen wij een inkomensindicatie opvragen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt u een bericht als wij dat hebben gedaan. Wij sturen deze inkomensindicatie naar u toe met de brief van de huurverhoging.

Ik ben bewindvoerder van een huurder van jullie en wil bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Hoe doe ik dat?

Algemeen

Vanf 1 mei 2022 kunt u het contactformulier op onze website invullen en uw bezwaar doorsturen.

  • Klik op 'Nee ik ben geen huurder van Mitros.
  • Klik op 'Ik ben een bewindvoerder van een huurder'
  • Vul de postcode van de huurder in en log in.
  • U kunt nu klikken op 'Bezwaar huurverhoging'.
  • Vervolgens kunt u een toelichting geven over het bezwaar van de huurverhoging.
  • U kunt het formulier nu versturen.

Heeft u het formulier verstuurd? Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. 

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat met ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur.

    WhatsApp ons