Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Zelf klussen

U kunt uw woning zelf aanpassen. Zodat het helemaal past bij uw wensen. De aanpassingen noemen we Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV). Wilt u een aanpassing doen? Meld dat dan aan ons. Voor grote aanpassingen heeft u onze toestemming nodig. 

Wanneer krijg ik een reactie op mijn aanvraag zelf klussen?

Wij nemen binnen 10 werkdagen contact met u op. Dat doen wij nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen. Soms kunt u meteen aan de slag. Soms komt er eerst een medewerker van ons langs. U krijgt altijd een bevestiging of afwijzing van uw aanvraag. 

Waarom mag ik bepaalde aanpassingen niet zelf doen?

Soms mag u een aanpassing niet zelf doen. Bijvoorbeeld omdat wij de woning dan niet meer opnieuw kunnen verhuren. Dat is het geval als de aanpassing:

  • zorgt voor een waardedaling van de woning;
  • zorgt voor gevaarlijke situaties;
  • in strijd is met de beleidsregels van Mitros;
  • niet volgens de bouwregelgeving wordt uitgevoerd;
  • ervoor zorgt dat wij het normale onderhoud niet kunnen doen.

Ik heb zelf aanpassingen aan mijn woning gedaan. Ik heb geen toestemming gevraagd. Wat kan ik doen?

U kunt dit achteraf nog aan ons doorgeven. Neem contact met ons op. Een bericht met foto en een toelichting van de wijziging die u heeft gedaan zijn voldoende.

Repareren jullie de aanpassingen die ik zelf in mijn woning gedaan heb?

Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor de aanpassingen. U betaalt ook voor de reparatie of vervanging van de aanpassing. 

Krijg ik een vergoeding voor aanpassingen die ik heb gedaan in de woning als ik verhuis?

Het kan zijn dat u zelf aanpassingen hebt gedaan aan de woning. In sommige gevallen geeft Mitros u een vergoeding voor de aanpassing. Of dat gebeurt hangt af van het soort aanpassing dat u hebt gedaan, de ouderdom en de kwaliteit van de aanpassing. Als u de huur van uw woning opzegt, vindt er een afspraak plaats met een vastgoedbeheerder. De vastgoedbeheerder bepaalt tijdens deze afspraak of Mitros de aanpassing overneemt en of u een vergoeding krijgt.

Onder welke voorwaarden nemen jullie een aanpassing over?

Wij nemen een aanpassing over als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • U heeft de aanpassing bij ons aangevraagd. Wij hebben deze goedgekeurd.
  • De aanpassing is vakkundig uitgevoerd en is in goede staat.
  • De aanpassing heeft geen brandgevaarlijke materialen.
  • Een aanpassing aan de installatie van gas of elektra is gedaan door een erkende installateur. U kunt dit laten zien.
  • Gaat het om een verbouwing? Dan moet deze voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit.
  • Wij kunnen de woning met de aanpassing nog steeds goed verhuren. De woning is daardoor niet minder waard geworden.

Kan ik een extra groep krijgen in de meterkast?

Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Mitros.

Hebt u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in uw woning of garage indienen.

Mag ik zelf een andere thermostaat plaatsen?

Ja, dat mag. Bewaar wel de oude thermostaat. Zodat u deze kunt terugplaatsen als u verhuist.

Mag ik zelf rookmelders plaatsen in mijn woning?

Ja, dat mag. U hoeft geen toestemming te vragen. U koopt een rookmelder bij een bouwmarkt. U mag deze zelf plaatsen.

Ik wil een sleutelkluisje ophangen bij de toegangsdeur van mijn woongebouw. Mag dat?

U mag een sleutelkluisje ophangen. Mitros plaatst deze niet.

Ik huur een eengezinswoning
U heeft geen toestemming nodig om het sleutelkluisje op te hangen. Wel zijn wij graag op de hoogte. U kunt telefonisch via 030 - 880 33 00 of via het contactformulier laten weten dat u een sleutelkluisje ophangt.

Ik woon in een flat
Neem contact op met uw buurtbeheerder. Uw buurtbeheerder overlegt met u waar u het kluisje het best kunt hangen. 

Ik wil een andere keuken plaatsen. Waar moet ik aan denken?

In een woning van Mitros zit meestal een standaard keukenblok. Of een keuken die u hebt overgenomen van de vorige huurder. Wilt u een eigen keuken plaatsen? Dan moet u ons dit laten weten. Hier kunt u een aanvraag voor aanpassingen in uw woning of garage indienen.

Ik wil een harde vloerafwerking in mijn woning leggen. Mag dat?

Bij sommige gebouwen mag dat niet. Deze gebouwen zijn gebouwd in een tijd waarin iedereen zachte vloerbedekking had en gordijnen ophing. De woningen in deze gebouwen zijn zo gehorig dat er geluidsoverlast voor de buren ontstaat als er harde vloerafwerking wordt gelegd. In deze gebouwen zijn nieuwe huurders verplicht om zachte vloerafwerking neer te leggen.

Bij de volgende gebouwen mag geen harde vloerafwerking gelegd worden:

  • Nolenslaan
  • Goeman Borgesiuslaan
  • Troelstralaan
  • Lodewijk Napoleonplantsoen en omgeving
  • Huijgenstraat
  • Da Costakade
  • P.C. Hooftstraat

Bij deze gebouwen wordt bij het tekenen van het huurcontract een 'verklaring verplichte zachte vloerbedekking' getekend.

Gestapelde woningen in andere buurten kunnen ook gehorig zijn. U mag er wel harde vloerafwerking leggen. Hier leest u aan welke voorwaarden harde vloerafwerking moet voldoen.

Wat zijn de voorwaarden voor het leggen van een harde vloer?

Gestapelde woningen kunnen nogal gehorig zijn. U mag onder de volgende voorwaarden harde vloerafwerking in uw woning leggen:

Ik heb harde vloerafwerking liggen en ga binnenkort verhuizen. Wat moet ik doen?

Als u verhuist, moet u de vloerafwerking verwijderen.

De vloer mag wel in de woning blijven als:

  • de nieuwe huurder de vloer wil overnemen. De nieuwe huurder en u tekenen samen een overnameformulier waarop dit is vastgelegd
  • u het TNO/TüV-certificaat en de aankoopbonnen overdraagt aan de nieuwe huurder

Let op: Mitros kan u niet beloven dat er een nieuwe huurder is voordat u de woning verlaat. In dat geval moet u de vloerafwerking helaas verwijderen.