Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Afrekening stookkosten in 2018

Stookkosten zijn de kosten die u maakt voor het verwarmen van uw woning.

Vraag en antwoord

Hoe moet ik de afrekening van Ista lezen?

Op de website van Ista vindt u een duidelijke uitleg over de afrekening. Via deze link komt u op de juiste pagina. 

Hoe worden de meterstanden opgenomen?

In bijna alle woongebouwen zitten digitale meters. Dit zijn de witte kastjes op de radiatoren. Deze meters geven de stand iedere 2 weken automatisch door aan Ista.

In sommige woongebouwen moeten de meterstanden handmatig worden opgenomen. Er komt dan een medewerker van Ista bij u langs om de meterstanden op te schrijven.

Bekijkt u hier de folder voor meer informatie over stookkosten.

Ik ben het niet eens met de stookkosten. Mijn verwarming werkte niet goed. Wat kan ik doen?

Als uw verwarming niet goed werkt, is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Neem hiervoor contact op met de afdeling Klantcontact. U wordt dan doorgeschakeld naar het onderhoudsbedrijf voor het maken van een afspraak met een monteur. Als u er snel bij bent, kunt u voorkomen dat een probleem met de verwarming invloed heeft op uw stookkosten afrekening. Is de verwarming al een langere tijd stuk? Neem ook dan contact met ons op. Wij bekijken wat we voor u kunnen doen.

Ik heb een afrekening stookkosten gekregen, maar er zijn geen meterstanden opgenomen. Hoe werkt dit?

In bijna alle woongebouwen zitten digitale meters. Dit zijn de witte kastjes op de radiatoren. Deze meters geven de stand iedere 2 weken automatisch door aan Ista. Omdat de meterstand automatisch wordt doorgegeven, komt er geen meteropnemer meer bij u langs.

Heeft uw woning geen digitale meter? Dan probeert Ista in september uw individuele warmtemeters op te nemen. Als u niet thuis bent, krijgt u een kaartje in de bus. U kunt dan contact opnemen voor een afspraak. Wij sturen u ook een brief om u te vragen een afspraak te maken. Reageert u hier niet op? Dan schatten wij zelf in hoeveel u verbruikt. Wij kijken dan naar uw verbruik van vorige jaren.

Bekijkt u hier de folder voor meer informatie over stookkosten.

Ik heb een afrekening stookkosten ontvangen en krijg geld terug. Op welk rekeningnummer storten jullie het bedrag?

Wij storten het bedrag op het bij ons bekende rekeningnummer. Op Mijn Mitros kunt u zien welk rekeningnummer dit is. Heeft u geen Mijn Mitros, neem dan contact met ons op.

Let op: is er sprake van een huurachterstand of betalingsregeling? Dan trekken wij het bedrag af van uw achterstand of regeling. Als er geld overblijft, storten wij dit op het bij ons bekende rekeningnummer.

Ik heb mijn radiator nooit aan. Toch moet ik betalen voor stookkosten. Hoe kan dat?

Naast uw eigen verbruik, betaalt u ook vastrecht. Dit zijn vaste kosten die u altijd moet betalen. Ook als u uw verwarming niet aanzet. U kunt dit vergelijken met de wegenbelasting van een auto. Ook als u niet met de auto rijdt betaalt u wegenbelasting. Het vastrecht bestaat uit:

  • de meterhuur
  • het vastrecht dat Mitros betaalt aan Eneco 
  • een spaarbedrag voor de vervanging van de warmtemeters op uw radiatoren
  • een bedrag voor het maken van de afrekening door Ista en Mitros

Bekijkt u hier de folder voor meer informatie over stookkosten.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten of stookkosten?

Kunt u het bedrag niet in 1 keer betalen? Neem dan contact met ons op. Misschien kunnen we een afspraak maken over de betaling.

Mijn buren betalen veel meer of minder stookkosten dan ik. Hoe kan dat?

Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder leest u een aantal voorbeelden:

  • De samenstelling van het huishouden van uw buren is anders. Als uw buren met minder personen in een woning wonen, verbruiken zij meestal ook minder.
  • De situatie van de buren is anders dan die van u. Er is misschien altijd iemand thuis bij de buren, terwijl u overdag werkt. Als er vaker iemand thuis is, wordt er meestal ook meer warmte verbruikt. Ook leeftijd kan van invloed zijn op het verbruik. Oudere mensen hebben het meestal sneller koud en zetten daardoor de verwarming sneller aan.
  • Mensen hebben verschillende voorkeuren. Vindt u 20 graden een fijne temperatuur? Misschien vinden uw buren 18 graden fijner, of juist 23 graden. Niet iedereen gebruikt de verwarming hetzelfde.
  • De woning kan anders geïsoleerd zijn. Niet elke woning houdt warmte op dezelfde manier vast. Dubbelglas isoleert een woning bijvoorbeeld beter dan enkel glas.
  • De woning kan anders ingedeeld zijn. Soms is er bijvoorbeeld een muur weggehaald. Of juist een extra slaapkamer gemaakt. Het kan zijn dat hierdoor meer of minder kamers warm gestookt worden.

Bekijkt u hier de folder voor meer informatie over stookkosten.

Op mijn afrekening staat dat ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?

Er kunnen veel redenen zijn waardoor u moet bijbetalen voor de stookkosten. Een aantal redenen noemen wij  hieronder:

  • Uw persoonlijke situatie is veranderd. De geboorte van een baby of een ziektegeval  zorgen er bijvoorbeeld voor dat u meer thuis bent dan anders. Als u meer thuis bent heeft u de verwarming vaker en langer aan. Dit heeft u misschien niet altijd door.
  • U bent tijdens het stookjaar verhuisd. U betaalt het hele jaar voorschot terwijl u de verwarming maar een paar maanden gebruikt. Zo spreidt u de stookkosten over hele jaar. Wanneer u verhuist stopt u ook met het betalen van voorschot. Als u wel in de koude maanden in de woning heeft gewoont dekt het voorschot de kosten niet.
  • Soms kunnen warmtemeters niet worden opgenomen. De meterstanden worden dan geschat. Als blijkt dat deze schatting te laag was wordt het te weinig betaalde bedrag het jaar daarop alsnog afgerekend.
  • De winter was kouder of langer dan het jaar daarvoor. Het voorschot dat u betaalt is een schatting. Wij gaan voor die schatting uit van uw verbruik in het jaar daarvoor. Als de winter kouder of langer is gaan mensen meer stoken.
  • U stookt meer dan de vorige bewoners. Als u een nieuwe huurder bent kennen wij uw stookgedrag nog niet. Uw voorschot wordt dan bepaald door het stookgedrag van de vorige bewoners. Dat is namelijk de beste schatting die wij kunnen maken.

Op mijn afrekening staat 'reductie'. Wat betekent dit?

Bij sommige woningen moet u door de ligging van uw woning meer stoken om uw woning warm te houden. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn bij woningen op de bovenste verdieping of woningen die op een hoek liggen. Omdat dat niet helemaal eerlijk is, krijgen zulke woningen een soort korting. Deze korting noemen we reductie.

Wanneer krijg ik een afrekening stookkosten?

Het stookjaar loopt bij Mitros van 1 september tot en met 31 augustus. U ontvangt de afrekening in ieder geval vóór 1 juli van het volgende jaar.

Wat betekent 'de omrekenfactor' die op de afrekening stookkosten staat?

De omrekenfactor heeft te maken met de grootte van de radiator. De warmtemeter zit altijd in het midden van de radiator. Bij een kleine radiator gaat de meter eerder lopen dan bij een grote radiator. De omrekenfactor houdt rekening met de grootte van de radiator. Hierdoor betaalt iedereen hetzelfde bij hetzelfde verbruik.

Wat betekent 'stookkosten bemeterd' en hoe wordt dit afgerekend?

Op de radiatoren in uw woning zitten warmtemeters. Deze meters houden bij hoeveel warmte u verbruikt. Dit wordt bij het bedrijf Ista geregistreerd. Ista maakt voor ons de afrekening. Er wordt afgerekend op basis van uw eigen verbruik. De kosten worden niet verdeeld over verschillende huurders in een woongebouw.

Bekijkt u hier de folder voor meer informatie over stookkosten.

Vertaal deze pagina