Brandveiligheid

Mitros biedt goede en betaalbare huurwoningen in prettige en leefbare buurten. Een gebouw mag geen gevaar opleveren voor bewoners, gebruikers en de omgeving. Daarom heeft de overheid in het Bouwbesluit 2012 voorschriften voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu vastgelegd. Een gebouw moet altijd voldoen aan die voorschriften. In het Bouwbesluit staan eisen over het gedrag bij brand van gevelmaterialen. Onze aannemers houden zich aan deze eisen.

Wij kunnen ons voorstellen dat er behoefte is aan meer informatie over risicosituaties in en om uw woning. En wat u in zo'n situatie kunt doen. Brandveiligheid is daar een belangrijk onderdeel van. Daarom organiseert Mitros samen met het Rode Kruis op maat gemaakte workshops over het voorkomen van brand en andere risicosituaties.

Veel gevraagd over Brandveiligheid

Moet er een rookmelder hangen in mijn woning?

Algemeen

Ja, vanaf 1 juli 2022 moeten in iedere woning in Nederland rookmelders hangen. Dit is belangrijk om uw woning brandveilig te maken. In de wet staat dat op iedere verdieping in uw woning minimaal één goedgekeurde rookmelder moet hangen. Deze hangt bijvoorbeeld aan het plafond in uw hal of overloop.

Mag ik zelf rookmelders plaatsen in mijn woning?

Algemeen

Ja, dat mag. U hoeft geen toestemming te vragen. U koopt een rookmelder bij een bouwmarkt. U mag deze zelf plaatsen. U kunt ook een rookmelder laten plaatsen door onze vaste installatiepartners. Bekijk hier welke installatiepartner dat is voor uw woning.

Ik heb geen rookmelders in mijn woning of ze zijn stuk, wat moet ik doen?

Algemeen

Er moet op iedere verdieping in uw woning minimaal één goedgekeurde rookmelder hangen. U kunt deze door onze vaste installatiepartners Paans, Breman Service Zeist en Bonarius laten ophangen. U ontvangt hierover een brief met informatie wanneer en op welk tijdstip ze bij u langskomen.

De monteurs van onze installatiepartners komen de rookmelder(s) bij u ophangen of beoordelen of de rookmelder voldoet aan de gestelde eisen. Ook legt de monteur aan u uit hoe de rookmelder werkt.

Wilt u contact opnemen met uw installatiepartner?
U vindt de contactgegevens van Paans, Breman Service Zeist en Bonarius op uw CV-ketel of meterkast. Of zoek hieronder welke installatiepartner bij uw postcode hoort.

Hoe test ik of mijn rookmelder het nog goed doet?

Algemeen

Druk op de testknop van de rookmelder. De testknop is een klein rond knopje op de zijkant of op het deksel van de rookmelder. Gaat het alarm af? Dan doet uw rookmelder het goed. Het is slim om uw rookmelder minstens 2 keer per jaar te testen.

De brandblusser of brandslang in de algemene ruimte van mijn woongebouw is kapot. Wat kan ik doen?

Algemeen

Het is belangrijk dat de blusmiddelen in uw woongebouw goed werken. Daarom wordt dit regelmatig gecontroleerd. Ziet u dat er toch iets kapot is? Neem dan direct contact met ons op of met uw buurtbeheerder.

Kunnen jullie mij meer vertellen over brandveiligheid in gebouwen van Mitros?

Algemeen

Ja, dat kan. Mitros biedt goede en betaalbare huurwoningen in prettige en leefbare buurten. Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat onze woningen voldoen aan wettelijke kwaliteitseisen. Een gebouw mag geen gevaar opleveren voor bewoners, gebruikers en de omgeving. Daarom heeft de overheid in het Bouwbesluit 2012 voorschriften voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu vastgelegd. Een gebouw moet altijd voldoen aan die voorschriften. In het Bouwbesluit staan eisen over het gedrag bij brand van gevelmaterialen. Onze aannemers houden zich aan deze eisen.

Kan ik deelnemen aan een workshop over brandveiligheid?

Algemeen

De bewonerscommissie kan uitzoeken of er behoefte is onder bewoners om meer informatie over risicosituaties te ontvangen. Ook kan de bewonerscommissie uitzoeken welke onderwerpen nog meer belangrijk zijn in uw buurt.

Samen met het Rode Kruis wordt dan een workshop op maat gemaakt. Tijdens de workshop bespreken jullie welke noodsituaties er kunnen ontstaan en hoe er dan gehandeld kan worden. Verder kunt u een persoonlijk noodplan invullen en worden er handige tips gegeven.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur.

    WhatsApp ons