Wat kan ik doen als ik geen warm of koud water meer heb?
Algemeen
Kijk eerst of u bij 1 of meer kranen geen warm of koud water heeft.
Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij flats zitten gas, water en elektra vaak wel in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier.
Kijk eerst of u bij 1 of meer kranen geen warm of koud water heeft.
Meestal zit de watermeter in uw meterkast of in uw kruipruimte. Bij eengezinswoningen vindt u de watermeter in de kruipruimte. Voor sommige flatgebouwen geldt dat u met de algemene voordeursleutel de meterkast kunt openen.
Waterstand doorgeven
U kunt de stand van de meter aflezen en doorgeven aan Vitens. U ontvangt van hen een brief van met een QR-code. U kunt deze scannen met uw telefoon en via de website uw waterstand doorgeven.
Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Mitros.
Heeft u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.
U heeft een stroomstoring in uw woning. Dat is natuurlijk vervelend! Volg de stappen hieronder om tot een oplossing te komen.
U betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld voor het licht in de portiek, galerij, berging en achterpad. En voor de stroom van de liften. U betaalt alleen voor de kosten van ruimtes waar u gebruik van kunt maken. Heeft u bijvoorbeeld geen berging? Dan betaalt u hier ook geen stroom voor. Of u betaalt geen stroom voor de lift als u op de begane grond woont.
Koolmonoxide is erg gevaarlijk. Het is heel brandbaar en giftig. Het kan zelfs dodelijk zijn. Neem daarom direct de volgende stappen:
Als u geen water in de woning heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben. Woont u in een flatgebouw of een eengezinswoning/maisonnette? Dan kunt u via de website Waterstoringen zien of de storing al bekend is. En u kunt de updates in de gaten houden.
Het kan zijn dat er een gaslekkage is. Neem direct de volgende stappen:
Dat ligt aan de situatie. Bekijk het stappenplan hieronder te weten wat voor uw situatie geldt.
U leest hieronder handige tips om energie te besparen. Of bekijk deze flyer met meer tips.
Dat verschilt per type woning.
U kunt hiervoor een reparatie melden. Een medewerker komt dan langs om te kijken of de schakelaar die ervoor zorgt dat het licht overdag uit is en 's avonds aan gaat nog goed werkt.
Stedin is verantwoordelijk voor de gas- en elektrameter in uw woning.
Stedin gaat over de gas- en elektrameter in uw woning. Zij mogen een slimme meter plaatsen zonder toestemming van Mitros.
De slimme meter is geplaatst door Stedin. Voor onderhoud en storingen aan de slimme meter, kunt u contact opnemen met Stedin. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 0800 - 9009 (gratis).
Als er bruin water uit de kraan komt, kan dit komen door onderhoudswerkzaamheden van waterbedrijf Vitens. Bij bruin water is er ook vaak een lagere waterdruk.
Wat kunt u doen?
U leest hieronder handige tips om uw stookkosten laag te houden:
Binnen het project 'Energiebox' bieden we een deel van onze huurders een box aan met energiebesparende producten. Wij doen mee aan deze actie om energiebesparing onder de aandacht te brengen bij onze huurders.
In de energiebox (ter waarde van € 50,-) zitten handige bespaarproducten voor u thuis, zoals:
Daarnaast krijgt u een energieadviesgeprek met een adviseur van JMA. De adviseur legt u uit hoe u zoveel mogelijk geld kunt besparen op uw energierekening.
Ja, dat klopt. Wij hebben een e-mail verstuurd naar een deel van onze huurders. In de e-mail staat hoe u zich kunt aanmelden om de energiebox te krijgen. Wij doen mee aan deze actie om de energiebox en energiebesparing onder de aandacht te brengen bij onze huurders.
U kunt hiervoor een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen. Mitros helpt niet bij het overstappen op elektrisch koken. De kosten van de overstap zijn voor uzelf.
Uitzondering: een aantal huurders heeft een brief ontvangen over een project om over te stappen op elektrisch koken. Als het om een project van gaat, zijn er geen kosten voor u als huurder.
U kunt in uw groepenkast zien of er al een aansluiting is. Er moet een dubbele groep zijn. Is dit in uw meterkast niet het geval? Schakel dan zelf een officiële elektricien in. De kosten hiervan zijn voor uzelf. Het is wel belangrijk dat u toestemming aan ons vraagt. U kunt hier een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.
Nee, we vergoeden de kosten voor de apparatuur niet. U krijgt van ons geen nieuwe kookplaat. Wanneer u al een nieuw gasfornuis heeft gekocht en nu overstapt naar elektrisch koken, vergoedt Mitros ook niet de kosten van uw gasfornuis.
Mitros heeft onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van loden leidingen in haar woningen. Loden leidingen komen mogelijk voor in gebouwen die gebouwd zijn voor 1960. Uit dat onderzoek blijkt dat loden leidingen nauwelijks voorkomen in de gebouwen van Mitros.
We hebben de gebouwen waar het risico het grootst is (zoals scholen, bso's en de kinderopvang) onderzocht en geen loden leidingen gevonden. Denkt u toch dat er een loden leiding in uw woning zit? Neem dan meteen contact met ons op.
Een groepenkast heeft verschillende onderdelen. Lees meer over de onderdelen in het stappenplan hieronder.
Neem contact met ons op. Heeft u een indicatie van de huisarts bel ons dan op 030 - 880 33 00.
Een woning heeft meestal een 1-fase aansluiting. Toch kan het voorkomen dat u een 2- of 3-fasen aansluiting heeft. U leest hieronder wat het verschil is tussen 1, 2 en 3 fasen.
Een stopcontact met aarde is te herkennen aan de ruimte in de zijkant en de metalen clipjes aan de boven- en onderkant. Ook loopt er een groen/gele aardedraad vanaf de wandcontactdoos naar de aarde. Wanneer u een geaarde variant gebruikt, is het belangrijk dat de stekker die u gebruikt ook geaard is.
Bekijk op deze afbeelding het verschil tussen een geaard en niet geaard stopcontact.
(Links is een niet geaard stopcontact, rechts is een geaard stopcontact).
Het TF-signaal (toonfrequent-signaal) wordt gebruikt om boilers, portiekverlichting en straatverlichting aan en uit te zetten. Netbeheerders zoals Stedin en Liander zenden dit signaal uit. Het TF-signaal heeft geen invloed op uw CV-ketel.
Let op: vanaf 1 juli 2021 stopt Stedin met het uitzenden van het TF-signaal
Wanneer u gebruik maakt van dubbeltarief (dag- en nachttarief) kan het kan zijn dat uw boiler na 1 juli geen signaal meer krijgt om 's nachts automatisch op te warmen. U moet dan waarschijnlijk actie ondernemen. Bekijk het stappenplan op de website van Stedin om te zien of uw boiler nog blijft werken.
U kunt ons bellen op werkdagen van 9.00 uur - 12.30 uur op 030 880 33 00.
Bij spoed zijn we ook buiten kantoortijden bereikbaar.
Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.