Gas, water en elektra

Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij flats zitten gas, water en elektra vaak wel in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier.

Veel gevraagd over Gas, water en elektra

Wat kan ik doen als ik geen warm of koud water meer heb?

Kijk eerst of u bij 1 of meer kranen geen warm of koud water heeft.

Wat kan ik zelf doen om energie te besparen in mijn woning?

U leest hieronder handige tips om energie te besparen. Of bekijk deze flyer met meer tips.

Hebben jullie tips om mijn stookkosten zo laag mogelijk te houden?

U leest hieronder handige tips om uw stookkosten laag te houden:

  • Zorg ervoor dat uw radiatoren hun warmte goed afgeven.
  • Hang gordijnen niet voor de radiator.
  • Droog geen wasgoed op de radiator.
  • Zet geen meubels voor de radiator.
  • Ventileer goed en verwarm gelijkmatig. Droge lucht verwarmt namelijk beter dan vochtige lucht.
  • Zet de temperatuur laag tijdens de nacht.
  • Verwarm geen kamers die u niet gebruikt. Voorkom wel dat deze kamers bevriezen.
  • Zet de thermostaat een uur voordat u weggaat of voordat u gaat slapen op een lagere stand.
  • Kijk voor nog meer tips op de website van Milieu Centraal.

Wat moet ik doen als ik gas ruik?

Het kan zijn dat er een gaslekkage is. Neem direct de volgende stappen:

  • Zet alle ramen en deuren open.
  • Zet geen elektrische apparaten aan of uit (ook geen lampen).
  • Zet de (hoofd)gaskraan dicht als dit kan. Deze zit bij de meter. Zo kunnen eventueel brandende toestellen geen gasontsteking veroorzaken.
  • Verlaat hierna de woning.
  • Bel ons zo snel mogelijk via 030 - 880 33 00 voor een spoedreparatie.

Stedin wil een slimme meter plaatsen. Heeft Stedin hiervoor toestemming nodig?

Stedin gaat over de gas- en elektrameter in uw woning. Zij mogen een slimme meter plaatsen zonder toestemming van Mitros.

Ik heb geen stroom. Wat kan ik doen?

U heeft een stroomstoring in uw woning. Dat is natuurlijk vervelend! Volg de stappen hieronder om tot een oplossing te komen.

Ik heb geen water in mijn gehele woning. Wat kan ik doen?

Als u geen water in de woning heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben. Woont u in een flatgebouw of een eengezinswoning/maisonnette? Dan kunt u via de website Waterstoringen zien of de storing al bekend is. En u kunt de updates in de gaten houden.

De waterdruk in mijn woning is laag. Wat kan ik doen?

Dat verschilt per type woning.

Ik heb de waterstand nodig. Hoe kom ik aan de waterstand?

Meestal zit de watermeter in uw meterkast of in uw kruipruimte. Bij eengezinswoningen vindt u de watermeter in de kruipruimte. Voor sommige flatgebouwen geldt dat u met de algemene voordeursleutel de meterkast kunt openen.

Waterstand doorgeven
U kunt de stand van de meter aflezen en doorgeven aan Vitens. U ontvangt van hen een brief van met een QR-code. U kunt deze scannen met uw telefoon en via de website uw waterstand doorgeven.

De koolmonoxidemelder gaat af. Wat moet ik doen?

Koolmonoxide is erg gevaarlijk. Het is heel brandbaar en giftig. Het kan zelfs dodelijk zijn. Neem daarom direct de volgende stappen:

  • Zet alle ramen en deuren open.
  • Zet geen elektrische apparaten aan of uit (ook geen lampen).
  • Zet de kachel, geiser of het fornuis uit.
  • Verlaat hierna de woning.
  • Bel ons zo snel mogelijk via 030 - 880 33 00 voor een spoedreparatie.

Kan ik een extra groep krijgen in de meterkast?

Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Mitros.

Heeft u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Ik heb een slimme meter in de meterkast. Er komt een piep uit de meter. Wat kan ik doen?

De slimme meter is geplaatst door Stedin. Voor onderhoud en storingen aan de slimme meter, kunt u contact opnemen met Stedin. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 0800 - 9009 (gratis).

De lampen in de algemene ruimte branden dag en nacht. Kunnen jullie dit oplossen?

U kunt hiervoor een reparatie melden. Een medewerker komt dan langs om te kijken of de schakelaar die ervoor zorgt dat het licht overdag uit is en 's avonds aan gaat nog goed werkt. 

Ik betaal zelf een energieleverancier. Waarom betaal ik dan ook voor stroomverbruik in mijn huur?

U betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld voor het licht in de portiek, galerij, berging en achterpad. En voor de stroom van de liften. U betaalt alleen voor de kosten van ruimtes waar u gebruik van kunt maken. Heeft u bijvoorbeeld geen berging? Dan betaalt u hier ook geen stroom voor. Of u betaalt geen stroom voor de lift als u op de begane grond woont.

Ik heb stadsverwarming. Aan wie betaal ik het gebruik van warm water?

Dat ligt aan de situatie. Bekijk het stappenplan hieronder te weten wat voor uw situatie geldt. 

Wie is verantwoordelijk voor de gas- en elektrameter?

Stedin is verantwoordelijk voor de gas- en elektrameter in uw woning.

Er komt bruin water uit de kraan. Wat kan ik doen?

Als er bruin water uit de kraan komt, kan dit komen door onderhoudswerkzaamheden van waterbedrijf Vitens. Bij bruin water is er ook vaak een lagere waterdruk.

Wat kunt u doen?

  • U kunt de kraan het beste dichthouden. Meestal loopt de leiding door werkzaamheden een poos vol met bruin water.
  • Na een paar uur kunt u de kraan weer openzetten.
  • Laat het water 10 minuten flink doorstromen tot de bruine kleur verdwenen is.
  • Verdwijnt het bruine water niet? Neem dan contact op met Vitens via het gratis storingsnummer 0800 - 03 59. Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar.

Ik wil overstappen naar elektrisch koken. Wat moet ik hiervoor doen?

U kunt hiervoor een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen. Mitros helpt niet bij het overstappen op elektrisch koken. De kosten van de overstap zijn voor uzelf.

Uitzondering: een aantal huurders heeft een brief ontvangen over een project om over te stappen op elektrisch koken. Als het om een project van gaat, zijn er geen kosten voor u als huurder.

Is mijn groepenkast geschikt voor elektrisch koken?

U kunt in uw groepenkast zien of er al een aansluiting is. Er moet een dubbele groep zijn. Is dit in uw meterkast niet het geval? Schakel dan zelf een officiële elektricien in. De kosten hiervan zijn voor uzelf. Het is wel belangrijk dat u toestemming aan ons vraagt. U kunt hier een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Vergoeden jullie de kosten voor de apparatuur bij elektrisch koken?

Nee, we vergoeden de kosten voor de apparatuur niet. U krijgt van ons geen nieuwe kookplaat. Wanneer u al een nieuw gasfornuis heeft gekocht en nu overstapt naar elektrisch koken, vergoedt Mitros ook niet de kosten van uw gasfornuis.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Bel ons

    U kunt ons bellen op werkdagen van 9.00 uur - 12.30 uur op 030 880 33 00.

    Bij spoed zijn we ook buiten kantoortijden bereikbaar.

  • Chat ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.