Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Huuraanpassing

Gaat uw huur omhoog? Dan krijgt u altijd vooraf en op tijd bericht van ons. Wij kunnen de huur om verschillende redenen aanpassen. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse huurverhoging. Of na het aanleggen van centrale verwarming of dubbel glas.

Vraag en antwoord

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

U kunt hier een huurspecificatie opvragen. U krijgt de huurspecificatie dan via de post of u kunt deze downloaden via Mijn Mitros nadat u deze digitaal hebt opgevraagd. U kunt de huurspecificatie ook ophalen bij ons op kantoor. Neem dan een geldig legitimatiebewijs mee. Heeft u de huurspecificatie nodig voor het aanvragen van huurtoeslag? Laat dat dan even weten. U krijgt dan een speciale huurspecificatie van ons.

Hoeveel gaat mijn huur omhoog na het plaatsen van dubbelglas of centrale verwarming?

De huurverhoging hangt af van de grootte van uw woning en de aanpassing die u aanvraagt. Voor dubbelglas is de verhoging vaak niet hoger dan € 40,- per maand. Voor een centrale verwarming is dit tussen de € 30,- en € 50,- per maand. U betaalt de huurverhoging vanaf de 1e van de maand nadat het dubbelglas en/of de centrale verwarming geplaatst is. 

In welke gevallen wordt de huur verhoogd?

De huur kan om verschillende redenen verhoogd worden. Bijvoorbeeld bij:

  • de jaarlijkse huurverhoging;
  • na een afrekening van de service- of stookkosten;
  • vertrek van een huurder;
  • projectwerkzaamheden of renovatie;
  • Individuele Woning Verbetering (IWV). Zoals isolatieglas of centrale verwarming.

Mijn huur wordt hoger dan de huurtoeslaggrens. Mag dat?

Uw huur mag hoger worden dan de huurtoeslaggrens
Deze grens geeft alleen aan tot welke huurprijs u huurtoeslag kunt aanvragen. De puntentelling van uw woning geeft aan wat uw huur maximaal mag zijn. Dit is ook het maximale bedrag waarover u huurtoeslag ontvangt. Als uw huurprijs hoger is dan € 720,42, dan ontvangt u geen huurtoeslag over het bedrag dat boven deze grens komt. Alles boven dit bedrag is niet-gesubsidieerd.

Ontvangt u al huurtoeslag?
Als u al huurtoeslag ontvangt en de huur wordt na een huurverhoging hoger dan € 720,42, dan blijft u uw recht op huurtoeslag behouden. Ook woont u volgens uw huurcontract nog in een sociale huurwoning. Dit verandert niet door de jaarlijkse huurverhoging.

Kunt u geen huurtoeslag aanvragen omdat uw huur te hoog is?
Als u geen huurtoeslag kunt aanvragen omdat uw huur te hoog is, dan kunt u bij ons een huurverlaging aanvragen.

Mijn inkomen is gedaald. Kan ik huurverlaging krijgen?

U kan alleen huurverlaging aanvragen als u een inkomensafhankelijke huurverhoging heeft gehad. Hieronder ziet u de percentages die horen bij een inkomensafhankelijke huurverhoging:

Jaar    Percentage

2013    4,5% of meer
2014    4,5% of meer
2015    3,0% of meer
2016    2,6% of meer
2017    4,3%
2018    5,4%

Is uw huur met een ander percentage verhoogd? Dan heeft u geen inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen.

Alle voorwaarden voor huurverlaging kunt u lezen op de website van de Rijksoverheid.

Als wij uw huur verlagen doen wij dit niet met terugwerkende kracht. De huurverlaging gaat dan uiterlijk 2 maanden nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen in. De huurverlaging geldt dus niet voor het verleden.

Wat gebeurt er met de huur bij woningruil?

Bij woningruil passen wij de huur van de woning aan. De huur voor de nieuwe huurder kan dus anders zijn dan de huur die u betaalt. Neem contact met ons op voor meer informatie. 

Vertaal deze pagina