Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Huuropbouw

De bruto huurprijs bestaat uit een aantal onderdelen:

  • netto huur. Dit betaalt u voor het gebruik van de woning;
  • service- en verbruikskosten. Bijvoorbeeld voor schoonmaak, gas en elektra;
  • extra diensten. Bijvoorbeeld een glasverzekering, servicecontract en onderhoudscontract.

Vraag en antwoord

De nieuwe bewoner van de huurwoning waar ik woonde betaalt minder huur dan ik betaalde. Hoe kan dat?

Wij bepalen altijd een nieuwe huurprijs nadat de huur is opgezegd. Volgens de nieuwe Woningwet moeten wij woningen passend toewijzen. Dat betekent dat wij de huur van een aantal woningen verlagen. Zodat mensen met een laag inkomen deze woningen kunnen huren. 

Wat is de maximaal passende huur voor mijn woning?

Dat hangt af van uw gezinssituatie. Als u met 1 of 2 personen in het huis woont, is dit € 592,55. Woont u met 3 of meer personen dan is dit € 635,05.

Mag de huurprijs hoger zijn dan de huurtoeslaggrens?

Ja, dat mag. Maar alleen als de woning genoeg punten heeft. En als de maximale huurprijs boven de liberalisatiegrens ligt. De liberalisatiegrens is € 710,68. Dit mag ook bij contracten die eigenlijk voor huurwoningen in de sociale huursector (tot € 710,68) waren.

Mijn buren betalen minder huur dan ik. Onze woning is hetzelfde. Hoe kan dat?

Dat kan verschillende redenen hebben. Iedere huurovereenkomst is een individuele afspraak tussen huurder en verhuurder. De huurprijs is daarin vastgelegd. Het heeft dus geen zin om te vergelijken met andere huurders.

De huurprijs is bijvoorbeeld anders, doordat:

  • de buren al heel lang in de woning wonen. Gaan zij verhuizen? Dan bepalen wij voor die woning een nieuwe huurprijs.
  • uw woning is aangepast. Uw woning heeft bijvoorbeeld dubbelglas en de woning van uw buren niet.
  • wij de woning verhuren aan mensen met een laag inkomen. Dat heet passend toewijzen.
  • de regels en wetten zijn veranderd.

Waaruit is mijn huur opgebouwd?

De bruto huurprijs bestaat uit een aantal onderdelen:

  • netto huur. Dit betaalt u voor het gebruik van de woning;
  • service- en verbruikskosten. Bijvoorbeeld voor schoonmaak, gas en elektra;
  • extra diensten. Bijvoorbeeld een glasverzekering, servicecontract en onderhoudscontract.

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

U kunt hier een huurspecificatie opvragen. U krijgt de huurspecificatie dan via de post of u kunt deze downloaden via Mijn Mitros nadat u deze digitaal hebt opgevraagd. U kunt de huurspecificatie ook ophalen bij ons op kantoor. Neem dan een geldig legitimatiebewijs mee. Heeft u de huurspecificatie nodig voor het aanvragen van huurtoeslag? Laat dat dan even weten. U krijgt dan een speciale huurspecificatie van ons.

Wat betekent kale huur?

De kale huur is de huurprijs voor het gebruik van de woning. Dit is dus de huur zonder servicekosten en voorschotbedragen voor energie. De kale huurprijs noemen we ook wel de nettohuur.

Wat is rekenhuur of subsidiabele huur?

Subsidiabele huur is een ander woord voor rekenhuur. We gebruiken dit voor de woningaanbieding en de huurtoeslag. Met de rekenhuur/subsidiabele huur bepalen we of u een woning kunt krijgen. En of u recht heeft op huurtoeslag.

De rekenhuur/subsidiabele huur bestaat uit:

  • netto huur;
  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • kosten voor de diensten van een huismeester of buurtbeheerder
  • kosten voor dienst- en recreatieruimten.

Wat is streefhuur?

Met streefhuur bepalen we de huur voor een nieuwe huurder. Dit doen we op basis van het huurbeleid.

Wat is de maximale huur voor sociale huurwoningen?

De maximaal huur is de huur die wij maximaal mogen vragen voor een sociale huurwoning of een kamer. Deze huur bepalen we met de woningwaardering. Elke woning krijgt een aantal punten. Bijvoorbeeld voor de grootte, voorzieningen en energiezuinigheid. Op de website van de Huurcommissie vindt u de tabellen voor de maximale huur voor zelfstandige en onzelfstandige woningen.

Wat is het verschil tussen de volledige- en gebruiksoppervlakte van mijn woning?

De volledige oppervlakte van een woning is anders dan de gebruiksoppervlakte. Dit is belangrijk voor de woningwaardering. Een woning krijgt namelijk alleen punten voor ruimten die bij de gebruiksoppervlakte horen. Dit hangt af van bepaalde criteria waar een ruimte aan moet voldoen. Wilt u de gebruiksoppervlakte van uw woning weten? Neem dan contact met ons op.

Wat is het woningwaarderingsstelsel?

Met het woningwaarderingsstelsel van de overheid bepalen we de maximale huur van een woning. Dit doen we door het geven van punten voor de kwaliteit van de woning. Hoe groter en luxer de woning, hoe meer punten de woning krijgt. En hoe duurder de woning is. U kunt uw maximale huur voor uw woning uitrekenen via de website van de Huurcommissie.

De criteria zijn bijvoorbeeld:

  • grootte van de woning;
  • verwarmingsmogelijkheden;
  • energiezuinigheid;
  • voorzieningen in de keuken;
  • sanitaire voorzieningen;
  • grootte van de buitenruimten (tuin, terras, balkon);
  • hinder door bijvoorbeeld geluid of vervuiling.

Kan ik bezwaar maken tegen de puntentelling van mijn woningwaardering?

Ja, dat kan. Denkt u dat de puntentelling van uw woningwaardering niet klopt? U kunt op de website van de Huurcommissie een huurprijscheck doen. Heeft u de huurprijscheck gedaan? En verschilt het aantal punten van de puntentelling van Mitros? Neem dat contact met ons op. Wij kijken graag voor u waar het verschil in zit. Als het nodig is, maken wij met u een afspraak om uw woning opnieuw te beoordelen op het aantal punten. Een aanpassing in de puntentelling van uw woning leidt niet automatisch tot een aanpassing van de huurprijs. De huurprijs wordt alleen aangepast als de huurprijs boven de maximale huurprijs voor uw woning uitkomt.

Vertaal deze pagina