Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Vraag en antwoord

Waar zit de internet- of televisieaansluiting in mijn woning?

Een internet- of televisieaansluiting noemen we een ISRA-punt of CAI-aansluiting. Meestal zit de aansluiting in de woonkamer. In nieuwbouwwoningen vindt u de aansluiting vaak in de meterkast. 

Waar en wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

U tekent de huurovereenkomst tijdens de oplevering in de woning. Daarna krijgt u de sleutels van de woning. U betaalt dan ook de 1e huur. U kunt dit bedrag alleen pinnen. De inspecteur heeft een pinapparaat bij zich.

Kies ik zelf een energieleverancier voor gas, water en elektra?

U bent vrij om zelf een energieleverancier te kiezen en uzelf aan te melden voor gas en elektra.
Voor water meldt u zich aan bij Vitens.

Betaalt u voor stadsverwarming in uw huur?
Dan hoeft u zelf geen energieleverancier te kiezen. U betaalt kosten voor verwarming aan Mitros. Mitros heeft in dat geval een contract met een energieleverancier, zoals Eneco of Bonarius.

Wat is een opleverklacht?

Vaak heeft u alleen of samen met een medewerker van Mitros de woning doorlopen tijdens de oplevering. We doen ons best om een nette woning aan u op te leveren waarbij al het nodige is gerepareerd. Het kan natuurlijk voorkomen dat u toch nog dingen tegenkomt nadat u de sleutel van ons hebt ontvangen. Dit noemen wij opleverklachten of mutatieklachten. U kunt dit bij ons melden. Neem hiervoor contact met ons op. Dit kan alléén in de 1e maand nadat u de huurovereenkomst tekende. Na de 1e maand kunt u online een reparatieverzoek melden.

Welke nutsvoorzieningen moet ik zelf regelen voor mijn nieuwe woning?

Dat verschilt per woning. Wij kunnen dit voor u uitzoeken. Neemt u daarvoor contact met ons op.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Ja, doe dit binnen 5 dagen na de verhuisdatum. U kunt dit tot een maand voor de verhuizing al doorgeven. U geeft uw nieuwe adres door bij de gemeente waarin u gaat wonen. U kunt dit ook regelen via de website van die gemeente. De gemeente zet u in de basisadministratie (GBA). U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Ja, dat dat kan. Neem daarvoor contact met ons op. Wij sturen de plattegrond dan naar u toe. De afmetingen op een plattegrond kunnen anders zijn dan in het echt. Meet daarom de woning zelf eerst op voor u gordijnen, vloerbedekking en andere spullen bestelt.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Wij geven het nieuwe adres van de vorige huurder niet door om privacyredenen.

Weet u het adres van de vorige huurder?
Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de enveloppe aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont. U kunt de post per brievenbus versturen. Een postzegel is niet nodig.

Weet u het adres van de vorige huurder niet?
Stuurt u de post dan terug naar de afzender. Streep daarvoor het adres door en schrijf 'retour afzender' op de enveloppe. Een postzegel is niet nodig.

Vertaal deze pagina