Samenwerking Mitros en Wijkbedrijf (WIJ 3.0)

Mitros (Imke Mokveld, manager wonen) en WIJ 3.0 (Pascal Derksen, directeur) hebben op 8 februari de samenwerking getekend. Het Wijkbedrijf Utrecht, onderdeel van WIJ 3.0, voert kleine klussen uit bij huurders van Mitros die dat zelf niet kunnen, en waarvan Mitros de betreffende klus nodig acht. Daarmee helpt Mitros kwetsbare bewoners, en levert anderzijds een bijdrage aan de maatschappelijke doelstelling van WIJ 3.0: een zinvolle dagbesteding bieden aan mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

De afgelopen maanden heeft een pilot plaatsgevonden in een aantal gebieden waar Mitros huizen verhuurt. Na goede ervaringen van beide partijen, wordt de samenwerking nu uitgebreid naar het hele gebied van Mitros. De pilot zal een jaar duren met de intentie om daarna samen door te gaan.

Werkwijze

Soms kan een huurder een klus echt niet zelf (laten) uitvoeren, wanneer dat eigenlijk wel zou moeten. Dit kan door het gebrek aan netwerk, fysieke conditie en/of geld. Een Mitros-medewerker kan dan het Wijkbedrijf vragen om de huurder te helpen, tegen betaling door Mitros. Denk hierbij aan bijvoorbeeld gordijnen afnemen/ophangen, verplaatsen van zware meubels, helpen inpakken bij een verhuizing, een tuin opruimen of schutting plaatsen, verven of behangen.

Huurders kunnen niet zelf het Wijkbedrijf benaderen voor hulp. Dit doet Mitros op bepaalde voorwaarden. Wel kun je als huurder een offerte aanvragen bij het Wijkbedrijf en tegen betaling gebruik maken van de diensten.

“Blij met mijn witte muren”

Koen Scherer huurt bij Mitros. Zijn keuken was aan vervanging toe en Mitros heeft voor een nieuw keukenblok gezorgd. Koen: “graag wilde ik de keuken daarna weer netjes maken door de muren te witten en een zeiltje te leggen. Maar door pijn in mijn gewrichten is dat voor mij niet zelf te doen.” De buurtbeheerder van Mitros heeft toen het Wijkbedrijf ingeschakeld. “Heel fijn”, vertelt Koen, “Dit was me zelf niet gelukt. Het was mooi om te zien hoe de werkbegeleider van het Wijkbedrijf meewerkte met de klussers. Het is een goed initiatief. En ik ben blij met mijn witte muren in de keuken, zo woon ik hier nog prettiger!”